Historia de un Ford Sierra RS Cosworth 

El GI-4535-Y vuelve a los rallyes con su primer propietario: Jordi Ventura 



• Jordi Ventura estrenó este Sierra en competición en el Ral·li Osona de 1990
• Entre 1990 y 1991 el binomio Ventura-Sierra consiguió 8 victorias absolutas
• El año 1991, Jordi Ventura obtuvo el primero de sus 5 títulos catalanes absolutos

Jordi Ventura Manté, cinco veces Campeón de Cataluña de Rallyes y primer y único piloto catalán con títulos absolutos al volante de coches de los tres tipos de tracción, inició su camino hacia el más alto nivel al volante de un Ford Sierra RS Cosworth de grupo N, con matrícula GI-4535-Y, coche con el que consiguió el título catalán de 1991 después de haber acabado subcampeón el año anterior. En el global de las dos temporadas que lo utilizó, ganó 9 rallys, hizo 3 segundas posiciones y el primer lugar en su categoría (grupo N) un total de 13 veces. Un palmarés, como se puede comprobar, de lujo.

En realidad, este Sierra lo estrenó la señora Mari Sais, esposa del señor Robert Mercader; era su vehículo particular, el que usaba en el día a día. El año 1990, con el apoyo de la empresa Robert Mercader y del RACC, Jordi Ventura tenía la intención de participar en el Campeonato de España de Rallys con un Ford Sierra RS Cosworth alquilado a Sport Garage, preparador francés situado en Saint-Étienne, pero todo cambió nada más empezar la temporada. Jordi Ventura lo explica...

Jordi Ventura: El coche adecuado en el momento adecuado
Hasta el año 1989 yo había corrido con un Renault 5 GT Turbo y tenía otro para los reconocimientos. Con el GT Turbo, copilotado por Enric Poyano, corrí el Volante RACC y la Copa Renault Catalana. Las campañas fueron muy bien, puesto que gané el Volante RACC de 1988 y fui subcampeón de la Copa Renault de 1989.

Ya que con el programa del Sierra tenía la intención de utilizar para los entrenamientos el mismo Renault 5 con el que entrenaba el año anterior, un día el señor Mercader me dijo: “¿y con que entrenarás? Pienso que entrenar con un GT Turbo y correr con un Sierra Cosworth no irá demasiado bien”.

R-5 GT Turbo por Ford Sierra RS Cosworth
A los pocos días, me dice: “ven al despacho, tenemos que hablar”. Ya uno delante del otro, bien sentados, va y me dice: “he convencido a Mari para que hagáis un intercambio de coches, le das el Renault 5 GT Turbo y tú coges el Sierra Cosworth, así entrenarás mucho mejor”. Cómo se puede comprender el plan que me proponía Robert Mercader ¡no era nada malo! Aquel Sierra, totalmente de calle, fue mi muleto (coche de entrenamiento) en la primera prueba del año, el Rallye Sierra Morena, que se hacía a mitad de marzo.

Después de este rally de Córdoba se vio que por cuestiones de tiempo y de trabajo tenía que dejar de correr en España y hacerlo de nuevo en Cataluña. Entre reconocimientos y carrera estaba fuera más de una semana larga y el trabajo no se lo podía permitir.

Una vez decidido este cambio de planes, y para rescindir el contrato con Sport Garage y recuperar el dinero ya pagado, llegamos al acuerdo de que nos prepararían nuestro Sierra RS Cosworth en especificaciones máximas de grupo N, a lo que accedieron, y la verdad es que nos hicieron un coche muy competitivo. El primer rally que corrimos fue el Osona de 1990, campeonato de España, donde acabamos segundos de grupo N y sextos absolutos. Mi copiloto era Joan Sureda y en el resto de la campaña conseguimos ganar los cinco rallyes que quedaban del campeonato, proclamándonos subcampeones de Cataluña y campeones de Grupo N. Josep Alsina ganó pero nos faltó muy poco para hacerlo nosotros, y eso habiendo hecho la mitad de carreras.

Campeones de Cataluña de 1991
Un año más tarde atacamos el campeonato catalán desde el principio y nos proclamamos campeones absolutos. Creo que sumando las dos temporadas todavía tengo el récord de 8 victorias absolutas consecutivas en Cataluña. Ganamos de una tacada Lloret, Cales y Ebre, pero tuvimos problemas en Igualada y Santa Coloma de Farners. Pudimos recuperar el ritmo de los resultados ganando el grupo N en el Osona estatal y acabamos segundos detrás de Joan Maria Barrabeig y su potente M3 en el Empordà, 2000 Virajes y Berguedà, pero vencimos en el Hivern.

En realidad, el Critèrium Berguedà era el último rally de 1990 y nos jugábamos el campeonato los dos pilotos. Nosotros quedando entre los 10 primeros teníamos suficiente para ser campeones... Ante esta situación, el Sr. Mercader me dijo: “que revisen el coche al 100% para que no falle nada...”. El coche funcionó como un reloj suizo y en perspectivas de la siguiente temporada habíamos hecho motor, turbo, diferencial... ¡todo nuevo!

Con el título en el bolsillo y ya llegados a 1992 recibimos de una manera inesperada el apoyo de Garatge Internacional y pudimos utilizar un Lancia HF Integrale “Deltona”, mientras que el Sierra lo guardé en un almacén de Robert Mercader, sin ninguna intención de venderlo...

Un coche a la venta... que no se vende
Muchos pilotos me lo querían comprar pero yo decía que no estaba a la venta... y el Sr. Mercader insistía: “¿por qué no lo vendemos? ¿nadie está interesado?”. Yo le decía que no... pero la verdad es que me lo guardaba por si un día me quedaba sin coche...

Después de un año y medio marché unos 10 días por trabajo a comprar materiales de construcción a Europa y al volver el Sierra ya no estaba... Le pregunté al Sr. Mercader... “y el Sierra, ¿donde está?””Mira Jordi”, me respondió, “en casi dos años no lo has podido vender y yo en diez días lo he vendido a un tal Ramon Vila Subirós, de Sant Jaume de Llierca”. Así, repentinamente, se acabó mi historia con el Sierra, coche con el que, como se puede notar, tenía una relación muy especial.

Este nuevo propietario lo compró el mes de mayo de 1993 y ya corrió inmediatamente el Rally Cales de Palafrugell. En total hizo cinco rallys con el Sierra, hasta que lo vendió en marzo de 1998 a Juan Bautista Fernández, de Oviedo, piloto que más adelante lo vendió a otro asturiano, José Mari Castro. Pasó el tiempo y Castro lo vendió a un tercer asturiano, Javier Beteta, hasta que en septiembre de 2012 fue a parar a su penúltimo propietario, también de Asturias, que es a quien se lo compré yo.

Descubrimiento singular en Asturias
El año 2018 hice de coche 0 en el Rally Costa Brava, con un Peugeot 208 R5 de Josep Calm, y en la salida de Collsaplana unos chicos de Asturias me dicen: “oye, un amigo nuestro tiene tu Sierra...”. Me quedé interesado y veintiséis años después el GI-4535-Y volvió a dar vueltas en mi cabeza.

Después de varias consultas y viajes a Asturias, el 5 de agosto de 2019 lo compré a su último propietario, José Ramón Fernández Fernández... y el Sierra pudo volver así a casa, ¡después de 26 años! Si analizamos todo lo que he explicado, en estos 30 años que lleva como coche de carreras este Sierra GI-4535-Y habrá tenido ocho propietarios o conductores: Mari Sais, Jordi Ventura, Ramon Vila, Juan Bautista Fernández, José Mari Castro, Javier Beteta, José Ramón Fernández y de nuevo Jordi Ventura. Tenemos un coche de octava mano, pero que casi tanto la primera como la última propiedad es la misma, ¡la mía! ¡Y no pienso permitir que haya un noveno propietario!

Palmarés de Jordi Ventura con el GI-4535-Y

1990
Jordi Ventura-Enric Poyano corren el Rally Sierra Morena (Córdoba, 18-19 marzo) con una unidad Ford Sierra RS Cosworth del preparador francés Sport Garage. Se retiran por salida de carretera. Ya con el Sierra RS Cosworth propio, el GI-4535-Y, Jordi Ventura consigue:

• 6º (2º grupo N) Osona (Vic, 4-5 agosto)
• 1º Berguedà (Gironella, 15-16 septiembre)
• 1º Empordà (Figueres, 29-30 septiembre)
• 1º 2000 Viratges (Manresa, 13-14 octubre)
• 1º Hivern (Sitges, 27-28 octubre)
• 1º Igualada (10-11 noviembre)

A final de temporada es subcampeón de Cataluña de Rallys y campeón de Cataluña de grupo N.

1991
• 1º Lloret de Mar-Costa Brava (2-3 marzo)
• 1º Cales de Palafrugell (Calella, 27-28 abril)
• 1º Terres d’Ebre (Tortosa, 11-12 mayo)
• R Igualada (1-2 junio; diferencial)
• R La Selva (Santa Coloma, 15-16 junio; turbo)
• 6º (1º grupo N) Osona (Vic, 5-6-7 julio)
• 2º Empordà (Sant Feliu de Guíxols, 21-22 septiembre)
• 2º 2000 Viratges (Manresa, 12-13 octubre)
• 1º Hivern (Sitges, 26-27 octubre)
• R Catalunya-Costa Brava (Lloret, 10 a 13 noviembre; cambio, unidad 4x4 de Sport Garage)
• 2º Berguedà (Gironella, 29-30 noviembre)

Jordi Ventura se adjudica el título de Campeón de Cataluña de Rallys absoluto y de grupo N.

Copilotos
Sierra Morena 1990: Enric Poyano
Berguedà 1991: Josep Maria Ferrer
Resto de pruebas: Joan Sureda (campeón catalán de copilotos 1990 y subcampeón 1991)

1992
Dado que Jordi Ventura participó en el I Fórmula Rallye Ciudad de Oviedo (19 de julio) con su Lancia Delta HF Integrale, la organización le pidió si era posible llevar su antiguo Sierra GI-4535-Y para que fuera conducido por... ¡François Delecour! El entonces piloto oficial de Ford Motor Company corrió pues esta prueba espectáculo con el Sierra RS Cosworth de Robert Mercader.

2020
Después de un año de un extraordinario trabajo de reconstrucción a cargo de Albert Sport, actualizando y modernizando además muchas partes del vehículo y dotándolo de tecnología de grupo A, Jordi Ventura correrá su decimoséptimo rally con el Ford Sierra RS Cosworth matrícula GI-4535-Y, acompañado esta vez por Josep Autet, con motivo del 5è Rallysprint de la Cerdanya (25 de julio de 2020), casi 29 años después de haber tenido por última vez entre sus manos el volante de competición del vehículo.



Història d’un Ford Sierra RS Cosworth

El GI-4535-Y torna als ral·lis amb el seu primer propietari: Jordi Ventura

• Jordi Ventura va estrenar aquest Sierra en competició en el Ral·li Osona de 1990
• Entre 1990 i 1991 el binomi Ventura-Sierra va aconseguir 9 victòries absolutes
• L’any 1991, Jordi Ventura va obtenir el primer dels seus 5 títols catalans absoluts

Jordi Ventura Manté, cinc vegades Campió de Catalunya de Ral·lis i primer pilot català amb títols absoluts al volant de cotxes dels tres tipus de tracció, va iniciar el seu camí cap al més alt nivell al volant d’un Ford Sierra RS Cosworth de grup N, amb matrícula GI-4535-Y, cotxe amb el que va aconseguir el títol català de 1991 després d’haver estat subcampió l’any anterior. En el global de les dues temporades que el va utilitzar, va guanyar 9 ral·lis, va fer 3 segones posicions i el primer lloc en la seva categoria (grup N) un total de 13 vegades. Un palmarès, com es por comprovar, de luxe.

En realitat, aquest Sierra el va estrenar la senyora Mari Sais, esposa del senyor Robert Mercader; era el seu vehicle particular, el que feia servir en el dia a dia. L’any 1990, amb el suport de l’empresa Robert Mercader i del RACC, Jordi Ventura tenia la intenció de participar en el Campionat d’Espanya de Ral·lis amb un Ford Sierra RS Cosworth llogat a Sport Garage, preparador francès situat a Saint-Étienne, però tot va canviar només començada la temporada. Jordi Ventura ho explica...

Jordi Ventura: El cotxe adequat en el moment adequat
Fins l’any 1989 jo havia corregut amb un Renault GT Turbo i en tenia un altre per als reconeixements. Amb el GT Turbo, copilotat per Enric Poyano, vaig córrer el Volant RACC i la Copa Renault Catalana. La cosa va anar molt bé, ja que vaig guanyar el Volant RACC de 1988 i vaig ser sots campió de la Copa Renault de 1989.

Com que amb el programa del Sierra tenia la intenció d’utilitzar per als entrenaments el Renault 5 que tenia l’any abans per fer aquesta mateixa funció, un dia el senyor Mercader em va dir: “i amb que entrenaràs? Penso que entrenar amb un GT Turbo i córrer amb un Sierra Cosworth no anirà pas gaire bé”.

R-5 GT Turbo per Ford Sierra RS Cosworth
Al cap de pocs dies em diu: “vine al despatx, hem de parlar”. Ja al davant l'un de l’altre, ben asseguts, va i em diu: “he convençut a la Mari perquè feu un intercanvi de cotxes, li dones el Renault 5 GT Turbo i tu agafes el Sierra Cosworth, així entrenaràs molt millor”. Com es pot comprendre el pla que em proposava en Robert Mercader no era gens dolent! Aquell Sierra, totalment de carrer, va ser el meu muleto (cotxe d’entrenament) en la primera prova de l’any, el Rallye Sierra Morena, que es feia a meitat de març.

Després d’aquest ral·li de Córdoba es va veure que per qüestions de temps i de feina havia de deixar de córrer a Espanya i fer-ho de nou a Catalunya. Entre reconeixements i cursa estava fora més d’una setmana llarga i la feina no s’ho podia permetre.
 
Un cop decidit aquest canvi de plans, i per tal de rescindir el contracte amb Sport Garage i recuperar els diners ja pagats, vàrem arribar a l’acord de que ens prepararien el nostre Sierra RS Cosworth en especificacions màximes de grup N, cosa a la qual van accedir i la veritat és que ens van fer un cotxe molt competitiu. El primer ral·li que vam córrer va ser l’Osona de 1990, campionat d’Espanya, on vam acabar segons de grup N i sisens absoluts. El meu copilot era en Joan Sureda i a la resta de la campanya vam aconseguir guanyar els cinc ral·lis que quedaven del campionat, proclamant-nos subcampions de Catalunya i campions de Grup N. En Josep Alsina va guanyar, però ens va faltar molt poc per fer-ho nosaltres, havent fet la meitat de curses.

Campions de Catalunya de 1991
Un any més tard vam atacar el campionat català des del principi i ens vàrem proclamar campions absoluts. Crec que sumant les dues temporades encara tinc el rècord de 8 victòries absolutes consecutives a Catalunya. Vam guanyar d’una tacada Lloret, Cales i Ebre, però vam tenir problemes a Igualada i Santa Coloma de Farners. Vam poder recuperar el ritme dels resultats guanyant el grup N a l’Osona estatal i vam acabar segons darrera d’en Joan Maria Barrabeig i el seu potent M3 a l’Empordà, 2000 Viratges i Berguedà, però vam vèncer a l’Hivern.
 
En realitat, el Critèrium Berguedà era l’últim ral·li del 1990 i ens hi jugàvem el campionat els dos pilots. Nosaltres quedant entre els 10 primers en teníem prou per ser campions... Davant d’aquesta situació, el Sr. Mercader em va dir: “que revisin el cotxe al 100% per tal de que no falli res...”. El cotxe va anar com un rellotge suís i en perspectives de la següent temporada havíem fet motor, turbo, diferencial... tot nou!
 
Amb el títol a la butxaca i ja arribats a 1992 vam rebre d’una manera inesperada el suport de Garatge Internacional i vam poder utilitzar un Lancia HF Integrale “Deltona”, mentre que el Sierra el vaig guardar en un magatzem de Robert Mercader, sense cap intenció de vendre’l...

Un cotxe a la venda... que no es ven
Molts pilots me’l volien comprar però jo deia que no estava a la venda... i el Sr. Mercader insistia: “com és que no el venem? ningú hi està interessat?”. Jo li deia que no... però la veritat és que me’l guardava per si un dia em quedava sense cotxe...
 
Al cap d’un any i mig vaig marxar uns 10 dies per feina a comprar materials de construcció a Europa i en tornar el Sierra ja no hi era... Li vaig preguntar al Sr. Mercader... “i el Sierra, on és?”. ”Mira Jordi”, i ell em va respondre, “en gairebé dos anys no l’has pogut vendre i jo en deu dies l’he venut a un tal Ramon Vila Subirós, de Sant Jaume de Llierca”. Així, sobtadament, es va acabar la meva història amb el Sierra, cotxe amb el que, tal com es pot notar, hi tenia una relació molt especial.

Aquest nou propietari el va comprar el mes de maig de 1993 i ja va córrer immediatament el Rally Cales de Palafrugell. En total va fer cinc ral·lis amb el Sierra, fins que el va vendre el març de 1998 a Juan Bautista Fernández, d’Oviedo, pilot que més endavant el va vendre a un altre asturià, José Mari Castro. Va passar el temps i Castro el va vendre a un tercer asturià, Javier Beteta, fins que pel setembre de 2012 va anar a parar al seu penúltim propietari, també d’Astúries, que és a qui li vaig comprar jo.

Descobriment singular a Astúries
L’any 2018 vaig fer de cotxe 0 al Rally Costa Brava amb un Peugeot 208 R5 d’en Josep Calm i a la sortida de Collsaplana uns nois d’Astúries em diuen: “escolta, un amic nostre té el teu Sierra...”. Em vaig quedar encuriosit i vint-i-sis anys després el GI-4535-Y va tornar a donar voltes dins del meu cap.

Després de diverses consultes i viatges a Astúries, el 5 d’agost de 2019 el vaig comprar al seu darrer propietari, José Ramón Fernández Fernández... i el Sierra va poder tornar així a casa, després de 26 anys! Si analitzem tot el que he explicat, en aquests 30 anys que porta de cotxe de carreres aquest Sierra GI-4535-Y haurà tingut vuit propietaris o conductors: Mari Sais, Jordi Ventura, Ramon Vila, Juan Bautista Fernández, José Mari Castro, Javier Beteta, José Ramón Fernández i de nou Jordi Ventura. Tenim un cotxe de vuitena mà, però que gairebé tant la primera com la darrera propietat és la mateixa, la meva! I no penso permetre que hi hagi un novè propietari!

Palmarès de Jordi Ventura amb el GI-4535-Y

1990
Jordi Ventura-Enric Poyano corren el Rally Sierra Morena (Córdoba, 18-19 març) amb una unitat Ford Sierra RS Cosworth del preparador francès Sport Garage. Es retiren per sortida de carretera. Ja amb el Sierra RS Cosworth propi, el GI-4535-Y, Jordi Ventura aconsegueix:

· 6è (2n grup N) Osona (Vic, 4-5 agost)
· 1r Berguedà (Gironella, 15-16 setembre)
· 1r Empordà (Figueres, 29-30 setembre)
· 1r 2000 Viratges (Manresa, 13-14 octubre)
· 1r Hivern (Sitges, 27-28 octubre)
· 1r Igualada (10-11 novembre)

A final de temporada és subcampió de Catalunya de Ral·lis i campió de Catalunya de grup N.

1991
· 1r Lloret de Mar-Costa Brava (2-3 març)
· 1r Cales de Palafrugell (Calella, 27-28 abril)
· 1r Terres d’Ebre (Tortosa, 11-12 maig)
· R Igualada (1-2 juny; diferencial)
· R La Selva (Santa Coloma, 15-16 juny; turbo)
· 6è (1r grup N) Osona (Vic, 5-6-7 juliol)
· 2n Empordà (Sant Feliu de Guíxols, 21-22 setembre)
· 2n 2000 Viratges (Manresa, 12-13 octubre)
· 1r Hivern (Sitges, 26-27 octubre)
· R Catalunya-Costa Brava (Lloret, 10 a 13 novembre; canvi, unitat 4x4 de Sport Garage)
· 2n Berguedà (Gironella, 29-30 novembre)

Jordi Ventura s’adjudica el títol de Campió de Catalunya de Ral·lis absolut i de grup N.

Copilots
Sierra Morena 1990: Enric Poyano
Berguedà 1991: Josep Maria Ferrer
Resta de proves: Joan Sureda (campió català de copilots 1990 y subcampió 1991)

1992
Com que Jordi Ventura va participar en el I Fórmula Rallye Ciudad de Oviedo (19 de juliol) amb el seu Lancia Delta HF Integrale, la organització li va demanar si era possible portar el seu antic Sierra GI-4535-Y per ser conduït per... François Delecour! El llavors pilot oficial de Ford Motor Company va córrer doncs aquesta prova espectacle amb el Sierra RS Cosworth de Robert Mercader.

2020
Després d’un any d’un extraordinari treball de reconstrucció a càrrec d'Albert Sport, actualitzant i modernitzant a més moltes parts del vehicle i dotant-lo de tecnologia de grup A, Jordi Ventura correrà el seu dissetè ral·li amb el Ford Sierra RS Cosworth matrícula GI-4535-Y, acompanyat aquesta vegada per Josep Autet, amb motiu del 5è Rallysprint de la Cerdanya (25 de juliol de 2020), gairebé 29 anys després d’haver tingut entre mans el seu volant en competició per darrera vegada.

Mailchimp

Raimon d'Abadal, 29 • 08500 Vic | 938 852 256 | jas@jas.es