Per Josep Casanovas.
Poques escuderies d’automobilisme tenen l’honor de celebrar 50 anys d’existència i alhora d'activitat ininterrompuda. Enguany, l’emblemàtica Escuderia Costa Brava passa a formar part de tan selecte grup. El 21 de desembre del 1971 van ser signats els estatuts que certificaven el seu naixement, amb Manuel Ferrari com a president i Juan Carlos Acosta com a vice-president; el secretari i el tresorer eren Enric Garriga i Josep Culubret, respectivament, i Francisco Gutiérrez, Agustí Boix i Salvador Servià, els tres vocals. El domicili social era a Girona, al domicili particular d’en Manolo Ferrari i ben aviat va ser traslladat al local, també en la mateixa ciutat, on Alfonso Álvarez, que posteriorment també seria president, hi tenia ubicada, conjuntament amb altres socis, una autoscola.
En aquest mig segle d’existència, l’Escuderia Costa Brava ha tingut com a presidents els esmentats Manuel Ferrari Padrós i Alfonso Álvarez Octavio de Toledo, i posteriorment van assumir el càrrec Jaime Puig Romeu, Josep Maria Falcó Huguet, Josep Maria Ventura Viadé i Joaquim Alsina Sureda, que ho és des de l’any 2009. Jaime Puig va gestionar, dins la segona meitat dels anys 70, la creació del logotip ovalat representatiu de l’escuderia, que continua plenament vigent; per això s’ha respectat fidelment el seu disseny per crear el logotip commemoratiu d’aquests 50 anys.
L’inici d’activitat de l’Escuderia Costa Brava va mostrar la força amb la que va néixer, amb tres Seat 1430 estrictament de sèrie inscrits en el Rallye de Monte-Carlo 1972 per a Salvador Servià-Agustí Boix, Enric Garriga-Valentín Alonso i Alfonso Plana-Julio Sánchez-Josep Planas, tots ells enquadrats en la categoria B, equivalent a promoció o amateur.
La xifra conjunta de pilots i copilots que durant aquests 50 anys han competit, sigui permanentment o bé de forma esporàdica, supera el nombre de 400. Destaquen els noms d’aquells pioners que van ser els germans Salvador i Josep Maria Servià, Teri Serra, Agustí Boix, Joan Tarrés, Josep Maria Tits Ventura, Josep Culubret, Pere Auradell, Jaume Met Vizern, Rafael Pinedo i altres de generacions posteriors com els germans Josep i Joaquim Alsina, Josep Genoher, Xavier Sàbat, Josep Maria Ferrer Trias, Jordi Mercader, Ferran Nieva, Cèsar Grau, Francesc Busquets i Joaquim Guillamet –la majoria d’ells “gent de la casa” des de sempre i per sempre més– i altres com ara Manel Juncosa, Joan Fernández, “Jean Claude”, Claudi Caba, Joan Aymamí, Hansi Bäbler, David Guixeras, Joan Vinyes Dabad... i un llarg, molt llarg, etcètera.
Noms tan rellevants com alguns dels expressats donen a entendre quant diàfan és el palmarès de l’Escuderia Costa Brava a partir d’aquell primer gran èxit que hi va aportar Teri Serra l’any 1975, en acabar tercer absolut en el Campionat d’Espanya de Turismes i conquistar el Trofeu per a vehicles de fabricació estatal al volant del seu Seat FU 1800 preparat Juncosa.
L’Escuderia Costa Brava també va organitzar proves: el Ral·li de Promoció 1977, amb base a Anglès; diferents edicions de l’Eslàlom de Pals, i des de l’any 1977 fins el 1982 del Ral·li Garrotxa, que a partir del 1978 va afegir la denominació Critèrium Teri Serra en honor a aquell pilot fatalment desaparegut. També va organitzar una prova de la primera edició del Campionat Zanini-Racing (1980), la qual es va disputar a Quart.