Trobada de veterans de l’autocròs 



Per Joan Carles Codolà.

En 1974, ara fa cinquanta anys, a França i Espanya es van començar a implementar un tipus de curses en les quals els protagonistes eren els cotxes 2CV de Citroën (i algun Dyane o Mehari) que feien voltes a circuits de terra. A partir d’aquesta competició, a en Lluís Sellabona se li va encomanar el cuc de les curses sobre terra i va començar a treballar per a muntar un circuit entre Amer i Les Planes que ben aviat es va convertir en un espai mític per a les competicions automobilístiques. El circuit d’Els Peluts va convertir-se en la catedral de les curses d’autocròs, una competició hereva del Pop-cros que durant uns anys va aplegar una ingent afecció automobilística gràcies a unes espectaculars curses (algunes amb prop de cent vehicles), que feien gaudir de valent els centenars (i a vegades, milers) de seguidors que les anaven a veure.

A les comarques gironines, aquesta afecció es va consolidar molt ràpidament; diferents pilots i mecànics (o pilots/mecànics) van anar preparant vehicles per a competir en les dues grans modalitats (fórmula TT i turismes) i al circuit d’Els Peluts s’hi van afegir el de Sils o el de Llagostera (Circuit Els Cremats). I les proves del campionat de Catalunya van obrir pas a les d’Espanya i fins i tot a alguna prova del campionat d’Europa que van ser autèntics esdeveniments en un esport on els txecs eren els números u mundials.

Als anys 80 dos pilots gironins, Ramon Dalmau, d’Arbúcies, i Sadurní Tarrés, de Girona, van protagonitzar les curses de fórmules TT més trepidants que es podien resoldre al darrer revolt o en unes sortides que eren d’allò més emocionants. Amb ells, altres pilots com Amadeu Rubirola, Pere Maimí, Joan Doval, Ramon Pich, Joan Casas, Pere Bigas, Josep Pujolràs, Margarida Castellà, Baldiri Massegur, Lluís Tamayo, Albert Saurí, Florenci Sánchez, i tants altres... van crear un ambient excepcional a l’entorn d’un esport que tot i que encara continua tenint proves –el cassanenc Joan Enric de Maria, ha estat cinc vegades campió estatal al segle XXI–, en l’actualitat ha perdut aquell encant i la desbordant passió que aixecava.

Tot i això la gent encara recorda aquelles curses i l’ambient de l’autocròs. Fa unes setmanes, prop d’un centenar dels anomenats Amics de l’Autocròs es van aplegar per recordar velles vivències i passar-s’ho bé a l’entorn d’una taula al restaurant Touring de Sils.

Josep M. Pibernat, “en Llesques”, va fer de mestre de cerimònies de la trobada, en la qual es va agrair a Josep Pujolràs la iniciativa d’organitzar el dinar i també es va homenatjar a Lluís Sellabona, l’ànima d’aquell autocròs de fa quaranta anys. Dalmau i Tarrés van reviure la seva antiga rivalitat; Agustinet Boix, una de les figures més rellevants i entranyables de l’automobilisme gironí, va celebrar els 83 anys; Jordi Sellas va recuperar el micròfon que havia servit per difondre l’autocròs a través de Ràdio Olot i el mític programa Cilindrada, i tots plegats van rememorar aquelles curses que encara ara ens evoquen uns moments gloriosos de l’automobilisme gironí.

Joan Carles Codolà – Vicenç Llenas
Juny de 2024
JAS Info Service

---------------------------------------- Versión en castellano -----------------------------------

Encuentro de veteranos del autocross

Por Joan Carles Codolà.

En 1974, hace ahora cincuenta años, en Francia y en España se empezaron a implementar un tipo de carreras en las cuales los protagonistas eran los 2CV de Citroën (y algún Dyane o Mehari) dando vueltas a circuitos de tierra. A partir de esta competición, a Lluís Sellabona le picó el gusanillo de las carreras sobre tierra y empezó a trabajar para montar un circuito entre Amer y Les Planes que muy pronto se convirtió en un espacio mítico para las competiciones automovilísticas. El circuito ‘Els Peluts’ se convirtió en la catedral de las carreras de autocross, una competición heredera del Pop-cros, que durante unos años reunió una ingente afición automovilística gracias a unas espectaculares carreras (algunas con cerca de cien vehículos) que hacían disfrutar de lo lindo a los centenares (y a veces, miles) de seguidores que las iban a ver.

En las comarcas gerundenses esta afición se consolidó muy rápidamente; diferentes pilotos y mecánicos (o pilotos/mecánicos) fueron preparando vehículos para competir en las dos grandes modalidades (fórmula TT y turismos) y al circuito ‘Els Peluts’ se añadieron el de Sils o el de Llagostera (Circuit Els Cremats). Y las pruebas del campeonato de Catalunya abrieron paso a las de España e incluso a alguna prueba del campeonato de Europa que fueron auténticos acontecimientos en un deporte donde los checos eran los número uno mundiales.

En los años 80 dos pilotos gerundenses, Ramon Dalmau, de Arbúcies, y Sadurní Tarrés, de Girona, protagonizaron las carreras de fórmulas TT más trepidantes que se podían resolver en la última curva o en unas salidas que eran muy emocionantes. Con ellos, otros pilotos como Amadeu Rubirola, Pere Maimí, Joan Doval, Ramon Pich, Joan Casas, Pere Bigas, Josep Pujolràs, Margarida Castellà, Baldiri Massegur, Lluís Tamayo, Albert Saurí, Florenci Sánchez y tantos otros... crearon un ambiente excepcional en el entorno de un deporte que, aunque todavía continúa teniendo pruebas –el piloto de Cassà, Joan Enric de Maria, ha sido cinco veces campeón de España en el siglo XXI–, en la actualidad ha perdido aquel encanto y la desbordante pasión que levantaba.

Con todo, la gente todavía recuerda aquellas carreras y el ambiente que creaba el autocross, Hace unas semanas, cerca de un centenar de los llamados ‘Amics de l’Autocròs’ se reunieron para recordar viejas vivencias y pasárselo bien en el entorno de una mesa en el restaurante Touring de Sils.

Josep M. Pibernat, “alias Llesques”, hizo de maestro de ceremonias del encuentro, en el cual se agradeció a Josep Pujolràs la iniciativa de organizar la comida y también se homenajeó a Lluís Sellabona, el alma de aquel autocross de hace cuarenta años. Dalmau y Tarrés revivieron su antigua rivalidad; Agustinet Boix, una de las figuras más relevantes y entrañables del automovilismo gerundense, celebró sus 83 años; Jordi Sellas recuperó el micrófono que había servido en su día para difundir el autocross a través de Radio Olot y el mítico programa Cilindrada, y todos juntos rememoraron aquellas carreras que todavía ahora nos evocan unos momentos gloriosos del automovilismo gerundense.

Joan Carles Codolà – Vicenç Llenas
Junio de 2024
JAS Info Service

Raimon d'Abadal, 29 • 08500 Vic | 938 852 256 | jas@jas.es