Obituari: Lluís Vancells Valero (1931–2024) 



Per Josep Autet.

Amb dolor i sorpresa hem rebut la noticia de la mort aquesta matinada de Lluís Vancells Valero (1931–2024), pioner del trial a Terrassa i, en matèria d’organització, un dels personatges més importants d’aquest esport en el qual el nostre país n’és ara la gran potència mundial, en part també gràcies al treball de persones com en Lluís.

Delicat de salut als seus 93 anys, Lluís Vancells ha mort durant la matinada d’avui, 21 de novembre, degut a les seqüeles d’una caiguda que va patir fa dies i que l’ha mantingut ingressat en les darreres dues setmanes. Home que desprenia tendresa, proximitat i un saber fer excepcionals, a Vancells se’l recordarà, a més del que va fer pel trial i pel Motor Club Terrassa, per ser una molt bona persona, entranyable en el tracte, extremadament ordenat en gairebé tot i molt curós en les relacions humanes, un gran personatge sense cap mena de dubte, definició en la que tothom coincideix.

Vancells ha marxat envoltat de la seva família, després d’una vida plena, tant en l’aspecte personal com professional. Pare d’una família nombrosa, el seu parentiu amb un dels dirigents de Bultaco, Joan Soler Bultó, el va portar a endinsar-se, a principis dels anys 60, en el món del trial, del que en va ser un pioner a Terrassa.

Part de la seva família provenia del poble de Letur (Albacete), però en Lluís Vancells va néixer a Terrassa i de sempre va ser membre del Motor Club Terrassa, entitat que ara celebra els 75 anys d’existència. Professionalment va treballar fins a la jubilació en la multinacional química Ciba-Geigy, de la que en va ser un dels responsables. Aquesta companyia es fusionaria amb Sandoz i va donar vida a Novartis, tot i que aquesta evolució ja no la viuria del tot en Lluís.

En el terreny motociclista, Lluís Vancells va ser des del principi un dels responsables de que el Motor Club Terrassa agafés l’empenta des que el món del trial va ser-ne un dels seus màxims objectius. De fet, el club va ser fundat el 1949 com a entitat autònoma, ja que fins aquell any havia estat una delegació local a Terrassa del Reial Moto Club de Catalunya.

Des de la Rambla Egara, el MCT va donar els seus primers passos organitzant i col·laborant en tot tipus de proves de motor. No va ser fins al 1963, quan alguns membres de club van començar a veure la importància que anava agafant el trial, que es van centrar en aquesta especialitat, deixant paulatinament les altres disciplines.

Es llavors quan el Motor Club Terrassa es decideix a organitzar, el 1967, el primer trial de Sant Llorenç, ubicat en el que ara es Parc Natural de Sant Llorenç del Munt. Aquesta prova, any rere any, va anar agafant una gran importància. De puntuar per al Campionat de Catalunya ho va fer posteriorment per al Campionat d’Espanya, el d’Europa fins a ser la prova espanyola del Campionat del Món l’any 1975, puntuabilitat que va mantenir fins al 1994, amb dos retorns esporàdics anys després.

És en el context d’aquesta evolució esportiva del Motor Club Terrassa on Lluís Vancells edifica el seu gran prestigi, sempre aparellat amb el destí del club. Antic pilot i membre de la Junta Directiva del MCT, Vancells accedeix a la presidència en 1987, quan el llavors president, Oriol Mauri, va passar a ser president de la federació Espanyola. A més, en aquells anys Lluís Vancells va ser també vicepresident de la federació Catalana, quan en 1986 va entrar-hi Mariano Arisó com a president.

Els càrrecs no li venien massa de gust, no així la feina com a organitzador, de manera que va seguir treballant pel club però a finals dels anys 80 va cedir el testimoni de president a Josep Masnou. El Trial de Sant Llorenç està en el record i forma part del llegat de Lluís Vancells, prova de la que en va ser director de cursa molts anys.

A JAS coneixíem força a Lluís Vancells. A finals dels 80 va veure que era imprescindible fer evolucionar el Trial de Sant Llorenç per tal que entrés en el terreny del màrqueting i la comunicació. Jordi Pons –en aquells temps al RACC–, s’ocupava dels patrocinis i va connectar-nos amb en Lluís, que ens va fitxar per portar el departament de comunicació del Trial de Sant Llorenç, feina que vam fer des de 1989 (La Seu d’Urgell) fins a 1994 (Tossa de Mar), sis anys molt positius que a més van servir per seguir-nos fent forts en el món del trial, especialitat en la que hi vam estar ficats ben bé 20 anys.

Fonts del club diuen que una fita molt destacada que es va introduir en l’època de Lluís Vancells va ser la modificació del sistema (que encara s’utilitza avui dia) de marcar les portes d’entrada a les zones, amb fletxes clavades al terra en lloc de les cintes que s’estaven emprant. Sigui com sigui, Vancells era tot un pioner en fer evolucionar el trial.

El destí ha volgut (aquesta vegada l’ha fet grossa) que en Lluís Vancells deixés aquest món just el dia que el Motor Club Terrassa celebra el 75è aniversari, avui 21 de novembre de 2024, un acte en el qual en Lluís tenia que ser homenatjat. Tot i que amb dolor i més d’una llàgrima, el nom de Lluís Vancells Valero presidirà l’acte en el que s’hi reuniran una multitud de pilots, organitzadors, aficionats i gent que estima l’esport motociclista.

Una abraçada a la família d’en Lluís, a la també gran família del Motor Club Terrassa i del trial, que de segur brindarà la ovació més forta de la nit a un pioner que avui ens ha deixat. La d’avui és una festa que li feia molta il·lusió ser-hi... i, malgrat tot, hi serà més present que mai. Descansi en Pau.

© Josep Autet, amb la col·laboració de Montse Jorba Valero
21 de novembre de 2024
JAS Info Service

Raimon d'Abadal, 29 • 08500 Vic | 938 852 256 | jas@jas.es