Historia: 35 años de la última Sant Cugat-Tibidabo 



Por Josep Autet.

El pasado 14 de mayo se cumplieron 35 años desde que se disputó la última edición de la célebre subida Sant Cugat–Tibidabo, organizada desde su primera edición de 1963 por Peña Motorista 10 por Hora. En realidad, la primera Sant Cugat-Tibidabo se celebró el 20 de mayo de 1928 por Peña Rhin, aunque fue a partir del citado 1963 que la carrera adquirió gran importancia en el calendario y, con ello, obtuvo una gran fama en el mundo del motor.

La que fue “I Carrera en Cuesta Sant Cugat–Rabassada”, la citada de 1928, vio como vencedor absoluto a Fernando de Vizcaya, pilotando un Bugatti 35 de 2.0 litros con compresor. Recuperada de modo regular en 1963 por la “Peña”, la “I Carrera en Cuesta Sant Cugat-Tibidabo” no se celebró ininterrumpidamente, ya que algunos años no se organizó por problemas puntuales. En todo caso, fue una de las subidas preferidas por los pilotos y siempre había tenido en su salida un excelente parque de vehículos, tanto automóviles como motocicletas. Llegar a ser puntuable para el Campeonato de España también contribuyó al gran número de participantes y a tener muchas barquetas en la salida.

En 1963, la primera edición “moderna” tuvo que aplazarse un par de veces a causa de sendas nevadas. Una fecha sin duda demasiado avanzada en la temporada propició estas dificultades, ya que finalmente se celebró el domingo 29 de diciembre de ese año. La carrera vio el dominio de Juan Fernández (Porsche 356 Carrera 2 GT), que en los siguientes años solidificó su abrumador dominio en esta carrera, como en realidad sucedió en muchas otras y al volante de todo tipo de vehículos, carrozados o barquetas. En 1963, a Fernández le siguieron en el podio Miguel Soler, también con Porsche 356, y Félix María Bruin, con Alfa Romeo. Las motos no corrieron dado lo deslizante del piso a causa de la lluvia.

En 1989, última edición disputada, ganó Joan Vinyes Casanovas (Lola T298-BMW), seguido de Juan Fernández (Osella PA9-BMW) y Javier Climent (Lola T298-BMW). En turismos, el vencedor (7º absoluto) fue el rápido y espectacular Toni Riberaygua (Ford Sierra RS Cosworth), éste en grupo N, mientras que en grupo A (8º absoluto) el primero sería Xavier Riera (BMW M3). En motocicletas triunfó Joan Antoni Marcet (BMW 1000), seguido de Carlos Kotnik (Yamaha 500).

Fue el punto final a las subidas de montaña en la sierra de Collserola, que la conformaban, además de Sant Cugat-Tibidabo, Rabassada, Vallvidrera, Flor de Maig y Santa Creu d'Olorda. Curiosamente, quince días más tarde se celebraba también la última edición de la subida al Montseny. Esa es otra historia, claro está, pero no deja de estar relacionada con la desaparición paulatina de las mejores cuestas catalanas.

Josep Autet, con la colaboración de Enric Roca
25 de mayo de 2024
© JAS Info Service

- - - - - - - - - - Versió en català - - - - - - - - - -

35 anys de la darrera Sant Cugat-Tibidabo

Per Josep Autet.

El passat 14 de maig es van complir 35 anys des que es va disputar l'última edició de la cèlebre pujada Sant Cugat–Tibidabo, organitzada des de la seva primera edició de 1963 per Penya Motorista 10 per Hora. En realitat, la primera Sant Cugat-Tibidabo es va celebrar el 20 de maig de 1928 per Penya Rhin, encara que va ser a partir del citat 1963 que la cursa va adquirir gran importància en el calendari i, amb això, va obtenir una gran fama en el món del motor.

La que va ser “I Carrera en Cuesta Sant Cugat–Rabassada”, la citada de 1928, va veure com a vencedor absolut a Fernando de Vizcaya, pilotant un Bugatti 35 de 2.0 litres amb compressor. Recuperada de mode regular en 1963 per la “Penya”, la “I Carrera en Cuesta Sant Cugat-Tibidabo” no es va celebrar ininterrompudament, ja que alguns anys no es va fer per problemes puntuals. En tot cas, va ser una de les pujades preferides pels pilots i sempre havia tingut en la seva sortida un excel·lent parc de vehicles, tant automòbils com motocicletes. Arribar a ser puntuable per al Campionat d'Espanya també va contribuir al gran nombre de participants i a tenir moltes barquetes en la sortida.

En 1963, la primera edició “moderna” va haver-se d'ajornar un parell de vegades a causa de sengles nevades. Una data sens dubte massa avançada en la temporada va propiciar aquestes dificultats, ja que finalment es va celebrar el diumenge 29 de desembre d'aquell any. La cursa va veure el domini de Joan Fernández (Porsche 356 Carrera 2 GT), que en els següents anys va solidificar el seu aclaparador domini en aquesta pujada, com en realitat va succeir en moltes d’altres i al volant de tota mena de vehicles, carrossats o barquetes. En 1963, a Fernández el van seguir en el podi Miguel Soler, també amb Porsche 356, i Félix María Bruin, amb Alfa Romeo. Les motos no van córrer donat el lliscant del pis a causa de la pluja.

En 1989, última edició disputada, va guanyar Joan Vinyes Casanovas (Lola T298-BMW), seguit de Joan Fernández (Osella PA9-BMW) i Javier Climent (Lola T298-BMW). En turismes, el vencedor (7è absolut) va ser el ràpid i espectacular Toni Riberaygua (Ford Sierra RS Cosworth), aquest en grup N, mentre que en grup A (8è absolut) el primer seria Xavier Riera (BMW M3). En motocicletes va triomfar Joan Antoni Marcet (BMW 1000), seguit de Carlos Kotnik (Yamaha 500).

Va ser el punt final a les pujades de muntanya en la serra de Collserola, que la conformaven, a més de Sant Cugat-Tibidabo, Rabassada, Vallvidrera, Flor de Maig i Santa Creu d'Olorda. Curiosament, quinze dies més tard se celebrava també l'última edició de la pujada al Montseny. Aquesta és una altra història, és clar, però no deixa d'estar relacionada amb la desaparició gradual de les millors pujades en costa catalanes.

Josep Autet, amb la col·laboració d'Enric Roca
25 de maig de 2024
© JAS Info Service

Raimon d'Abadal, 29 • 08500 Vic | 938 852 256 | jas@jas.es